Achtergrondinformatie campagne

Op 1 oktober start Stoptober: in heel Nederland zullen rokers én niet-rokers elkaar helpen om 28 dagen te stoppen met roken. Via nationale en sociale media zullen bekende en onbekende Nederlanders rokers massaal aanmoedigen om mee te doen met Stoptober. De campagne wordt dit jaar voor dederde keer in Nederland gehouden, in Engeland is Stoptober al langer een groot succes. Doel van Stoptober is om zoveel mogelijk rokers te enthousiasmeren om voor 28 dagen te stoppen met roken en hen daarbij te ondersteunen.

Het grote succes van Stoptober in Engeland heeft wellicht veel te maken met de positieve aanpak. Elk stapje op weg naar stoppen met roken wordt aangemoedigd door Stoptober. Een periode van 28 dagen is overzichtelijk en maakt het aantrekkelijk voor rokers om mee te doen. Immers: als je 28 dagen stopt met roken, ben je succesvol. Wie het lukt het om 28 dagen niet te roken, heeft een vijf maal grotere kans om definitief te stoppen. In Nederland is Stoptober 2015 geëvalueerd, hieruit blijken de positieve effecten op rookgedrag en rokengerelateerde overtuigingen.

Stoptober onderscheidt zich van andere ondersteuning bij stoppen met roken, omdat het niet vanuit de gezondheidszorg lijkt te ontstaan, maar zich als social movement presenteert. Een sociale beweging wordt in de sociologie omschreven als een diffuus netwerk van groepen mensen en organisaties die sympathie hebben voor een bepaald ideaal en doel, met name om een verandering te bewerkstelligen, dan wel de activiteiten die door een dergelijk netwerk worden ondernomen.

Stoptober is bedoeld als een jaarlijks terugkerende campagne, waaraan in de United Kingdom meer dan 260.000 rokers deelnamen. Ook in Nederland is de intentie Stoptober jaarlijks te herhalen.