Stoptober in Engeland

Roken is ook in Engeland één van de belangrijkste vermijdbare oorzaak van voortijdige sterfte en ziekte. Ongeveer 8,5 miljoen mensen roken in Engeland en het veroorzaakt 80.000 doden per jaar. De overheid heeft de ambitie om het aantal rokers te verminderen van 21% naar 18,5 % in 2015, ongeveer 210.000 minder rokers per jaar.

Om dit te realiseren introduceerde het ministerie van Volksgezondheid van Engeland samen met University College London de succesvolle interventie Stoptober. De interventie is erop gericht om het stoppen met roken te normaliseren in het najaar (oktober) door het creëren van een nieuw moment voor rokers om te stoppen. Er werd voor oktober gekozen omdat dat relatief een ‘rustige’ maand is voor stoppers, en een toename in het aantal stoppogingen vrijwel zeker aan de campagne toegeschreven kon worden.

Uit onderzoek uitgevoerd in Engeland werd ook bevestigd dat rokers het najaar een geschikte tijd vinden om te stoppen met roken en associëren met een periode van vernieuwing:

  • 'Terug naar school' mentaliteit, het einde van de zomervakantie en de nieuwe vastberadenheid om te stoppen. 
  • Langere, koudere avonden, en er tegen opzien om naar buiten te moeten om te roken in die koude dagen.

Concept & Media-inzet 

De campagne werd door een combinatie van traditionele en nieuwe media uitgerold. Op 08 september werd de campagne gelanceerd. Er waren globaal gezien twee fasen.

De eerste fase betrof de maand september waarin bewustzijn werd gecreëerd dat oktober ‘de nationale stopmaand’ is en rokers zich konden registreren voor Stoptober.

De tweede fase was de maand waarin de rokers daadwerkelijk begonnen met stoppen. Deze maand stond dan ook in het teken van het steunen van rokers bij hun stoppoging en deelname aan de stopmaand ook nog te stimuleren.