Een hoge prijs

Volgens de WHO is een hoge tabaksprijs een belangrijke methode om te zorgen dat jongeren niet beginnen met roken.1 Een prijsverhoging van 10% kan leiden tot een afname van ongeveer 4% in rookgedrag in de totale bevolking.2 Jongeren zijn echter naar schatting twee tot drie keer zo gevoelig voor de prijs als volwassenen.3

Verschillende onderzoeken ondersteunen de bevinding dat jongeren minder roken bij een hogere prijs van tabak.3-5 Een al wat oudere Nederlandse modelstudie heeft berekend dat bij een prijsverhoging van 20%, het aantal jeugdige rokers op korte termijn met bijna 20.000 zou afnemen.6

Download voor meer informatie gratis de factsheet Effecten van accijns en prijs op het gebruik van tabak (2015). 

Bronnen:
1. WHO (2013). Report on the global tobacco epidemic. Geneva: World Health Organization.
2. Jha, P. & Chaloupka, F. J. (2000). The economics of global tobacco control. BMJ, 321(7257), 358-361.
3. Bader, P., Boisclair, D., & Ferrence, R. (2011). Effects of tobacco taxation and pricing on smoking behavior in high-risk populations: a knowledge synthesis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(11), 4118-4139.
4. Carpenter, C. & Cook, P. J. (2007). Cigarette taxes and youth smoking. New evidence from national, state and local youth risk behavior studies. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.
5. Chaloupka, F. J., Yurekli, A., & Fong, G. T. (2012). Tobacco taxes as a tobacco control strategy. Tobacco Control, 21, 172-180.
6. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (2005). Potential health benefits and cost effectiveness of tobacco tax increases and school intervention programs targeted at adolescents in the Netherlands. Rapport 260601002. Bilthoven: RIVM.