2. Over de Stoplijn en de beste manier om te stoppen

Blogposts Roken Info

blog roken

maandag 20 juni 2016

Over de Stoplijn en de beste manier om te stoppen
In de vorige blog heb ik een kijkje gegeven achter de schermen van de Roken Infolijn. Inmiddels is er het een en ander veranderd bij onze infolijnen. We bemannen sinds 20 mei jl. naast de Roken Infolijn namelijk ook de Stoplijn.

De Stoplijn (0800 – 1995) is een gratis informatie en advieslijn waar mensen terecht kunnen met vragen specifiek over stoppen met roken. Bijvoorbeeld vragen over stopmethoden, vergoedingen, omgaan met trek of ontwenningsverschijnselen. Via de lijn kan informatie beluisterd worden over stoppen of er kan gekozen worden voor een gesprek met een medewerker (wij dus). We kunnen meedenken over stoppen en advies geven. De Stoplijn én bijbehorende website www.ikstopnu.nl hebben we (het Trimbos-instituut) opgezet in opdracht van het Ministerie van VWS. De site en het nummer van de Stoplijn staan tegenwoordig op de pakjes sigaretten en shag, samen met afschrikwekkende plaatjes.

We beantwoorden bij onze infolijnen allerlei vragen over roken. Maar wat de meeste mensen van ons willen weten is natuurlijk HOE ze het beste kunnen STOPPEN met roken. Hoe pak je dat stoppen nou aan? Wat is de allerbeste manier als je het al 100 keer hebt geprobeerd? Goeie vraag. Veel rokers hebben het namelijk al vaker geprobeerd. Sommigen zijn een poosje gestopt geweest en weer begonnen. Gewoon zomaar weer begonnen, omdat ze werkstress hadden of omdat er iets anders moeilijks in hun leven gebeurde. Rokers zijn er in alle soorten en maten. Het zijn eigenlijk net mensen ;-). 

Maar wat is dan de beste manier?
Uit onderzoek weten we dat als je wilt stoppen met roken de kans dat het lukt in het algemeen het grootst is wanneer je nicotinevervangers of medicijnen gebruikt en daarnaast deskundige begeleiding krijgt. Het voordeel van deze combi is dat je daarmee de lichamelijke verslaving aanpakt, maar je ook richt op het geestelijke stuk. Een stoppen met roken coach kan je namelijk helpen meer inzicht te krijgen in je verslaving, en kan je helpen bij het maken van een persoonlijk plan van aanpak. Wat doe je wanneer je toch zin krijgt, of wanneer iemand je een sigaret aanbiedt op een feestje? Welke gezondere alternatieven (sporten? nieuwe hobby? thee drinken?) kun je voor roken in de plaats zetten?

Dat betekent natuurlijk niet dat dit voor iedereen de beste manier is. Er zijn ook genoeg mensen die cold turkey stoppen, na het lezen van Allen Carr, met behulp van een internet-zelfhulpprogramma of met niet bewezen methodes zoals lasertherapie. Uiteindelijk gaat het erom dat je een manier zoekt die bij jou past. Als je een hekel hebt aan groepen zal je niet gelukkig worden van groepscoaching. En als je digibeet bent zal je je waarschijnlijk niet erg aangetrokken voelen tot stoppen-met-roken-internetprogramma’s.

Roken gaat om gedragsverandering, en gedragsverandering is niet makkelijk. Het is vaak een proces van trial en error, van vallen en opstaan. Roken heeft voor de meeste mensen ook belangrijke functies. Functies als jezelf belonen na een saaie klus, even pauzeren of omgaan met stress en verveling. Roken wordt niet voor niets vergeleken met een fout huwelijk of een fout vriendje. Verstandelijk weet je dat het op de lange termijn beter zou zijn om uit elkaar te gaan maar jullie hebben zoveel (goeie) herinneringen samen. Het is dan ook goed om er bij het stoppen rekening mee te houden dat roken veel meer is dan alleen de lichamelijke verslaving aan nicotine.”

Nienke van der Putten, medewerker Roken Infolijn
Nienke van der Putten (1985) werkt als medewerker van de Roken Infolijn én de Alcohol-, Drugs- en Gamen Infolijn op de afdeling Publieksinformatie van het Trimbos-instituut. Professionals en algemeen publiek kunnen bij de infolijnen (anoniem) terecht voor informatie en advies. Dit kan telefonisch, per e-mail en via de chat. Publieksinformatie verspreidt daarnaast actief informatie via de websites, sociale media, folders, video’s en fora. Bij Publieksinformatie wordt de vertaalslag gemaakt van wetenschappelijke kennis naar informatie voor het algemene publiek. De combinatie van Nienke’s achtergrond als gezondheidswetenschapper (MSc) plus haar praktijkervaring in de verslavingszorg komt hier goed tot z’n recht. Nienke heeft hiervoor jarenlang als verpleegkundige in de psychiatrie en verslavingszorg gewerkt. In de verslavingszorg werkte ze vooral op de Klinische Detox, de afdeling waar mensen komen ontgiften van alcohol of drugs. Haar interesse ligt bij preventie: het voorkómen van ziekte en het beschermen en bevorderen van de gezondheid. Ze vindt het belangrijk dat mensen goed geïnformeerd zijn en op basis daarvan zélf hun mening vormen en hun keuze’s maken. Nienke vindt het leuk om te schrijven en op die manier kennis te delen. En dat is ook het doel van het Trimbos-instituut: de geestelijke gezondheid verbeteren door het delen van kennis.