Begeleiding

Er zijn verschillende vormen van begeleiding mogelijk. We geven informatie over de vormen van begeleiding waarvan de werking in wetenschappelijk onderzoek is aangetoond. 

Als je gebruik maakt van begeleiding in combinatie met nicotinevervangers of medicijnen, heb je de grootste kans om blijvend te stoppen met roken.

Telefonische coaching

Bij telefonische coaching heb je enkele telefoongesprekken met een coach, gedurende enkele weken. In de gesprekken sluit je coach aan bij jouw persoonlijke situatie. Je coach geeft je adviezen bij het stoppen, o.a. voor de situaties waarin je het lastig vindt om het niet roken vol te houden.

Persoonlijke coaching

Bij persoonlijke coaching heb je minimaal vier ontmoetingen met een hulpverlener. Je persoonlijke coach kan bijvoorbeeld een huisarts zijn, een praktijkondersteuner, een apotheker, een (long)verpleegkundige of een psycholoog. Een deel van de persoonlijke begeleiding kan via de telefoon of via internet verlopen. De hulpverlener stemt af op jouw persoonlijke situatie.

Groepstraining

Er zijn verschillende groepstrainingen. De trainingen bestaan meestal uit zeven of negen bijeenkomsten. Alle deelnemers stoppen in die periode met roken. Je kunt leren van de trainer en van elkaar. Een voordeel is dat de cursisten elkaar kunnen ondersteunen bij het stoppen.

Leefstijltraining

De leefstijltraining is een intensieve training. Je kunt hem individueel volgen of in groepsverband. De training wordt gegeven door instellingen voor verslavingszorg. De leefstijltraining is bedoeld voor mensen die veel roken en bij wie het stoppen op een andere manier tot nu toe niet is gelukt.