Jongeren en roken

Ook al zijn de marketingmogelijkheden aan banden gelegd, de industrie weet de jeugd wel te bereiken. Of het nu met fancy gekleurde sigaretten is, door sluikreclame via internet of door het rookverbod tegen te houden, feit blijft dat er nog steeds bijna evenveel nieuwe rokers bijkomen als dat er rokers stoppen met roken.

Omdat de ervaring van de eerste sigaret vaak belangrijk is voor het blijvend roken of niet, is het voor de industrie belangrijk om die eerste ervaring zo goed mogelijk te laten zijn. Zo maakt het toevoegen van menthol het roken lekkerder en verslavender, omdat menthol het mogelijk maakt om dieper te inhaleren en meer nicotine binnen te krijgen. Lang niet alleen speciale 'mentholsigaretten' bevatten menthol: ook reguliere sigaretten bevatten vaak menthol maar in lagere hoeveelheden. Ook zoete smaken als suiker en cacao maken het roker lekkerder. 

RIVM onderzoek toont aan dat jongeren eerder verslaafd zijn aan roken; hoe eerder een kind begint met roken, hoe groter de kans later verslaafd te zijn.