Volhouden op lange termijn

Na verloop van tijd went het om niet meer te roken. Als je ooit hebt gerookt, blijf je gevoelig voor roken. Het helpt om je dat te realiseren. Als ex-roker kun je je af gaan vragen hoe het ook alweer smaakt of wat je er ook alweer zo leuk aan vond. Je kunt vinden dat je al zolang hebt bewezen zonder te kunnen dat je wel een sigaret hebt verdiend. Gehoor geven aan dat soort gedachten leidt in de praktijk vaak tot een terugval. En je hebt juist heel gemotiveerd besloten om te stoppen met roken.

Ons advies: probeer jezelf niet uit. Gestopt is gestopt.

Als je een tijdje bent gestopt ben je al in een heleboel situaties gewend om niet te roken. Maar er kunnen zich, soms heel onverwacht, situaties voordoen waarin je vroeger zou hebben gerookt. Situaties die minder vaak voorkomen en waarin je minder bent gewend om niet te roken. Een voorbeeld is dat je trek kunt krijgen als je een oude jeugdvriend(in) tegenkomt waarmee je vroeger altijd rookte. Of als er iets naars gebeurt. Ook na maanden te zijn gestopt, kunnen dat soort situaties een verlangen naar een sigaret opwekken. Wees daarop bedacht.

Tips

  • Denk regelmatig aan de reden waarom je bent gestopt met roken.
  • Sta regelmatig stil bij de voordelen die je merkt van het stoppen.
  • Probeer jezelf niet uit. Die ene sigaret is vaak het begin van een terugval.
  • Beloon jezelf als het je lukt om het niet-roken vol te houden.
  • Mocht je een uitglijder maken (d.w.z.: één of een paar sigaretten roken), dan kun je de draad van het niet-roken gewoon weer oppakken.