Programma Rookvrije Ouders

Als je door een arts/verpleegkundige of iemand van het consultatiebureau aangemeld bent voor het programma Rookvrije Ouders, dan word je daar binnen een week na de aanmelding door een stoppen-met-roken-coach over gebeld. Deze coach geeft je meer informatie over het programma Rookvrije Ouders. Op deze website kun je alvast meer informatie vinden over stoppen met roken.

Jezelf aanmelden

Heb je al met de stoppen met roken coach gesproken en wil je graag meedoen met het onderzoek Rookvrije Ouders? Vul dan hier het aanmeldformulier in.

In het geval dat je nog niet door je arts of verpleegkundige of iemand van het consultatiebureau bent aangemeld voor het programma Rookvrije Ouders, maar je wel meer informatie over dit programma wilt krijgen, kun je ook jezelf aanmelden. Klik op deze link en vul je naam en telefoonnummer in op het formulier. Een stoppen met roken coach neemt dan binnen een week contact met je op.

Voordelen van stoppen met roken

Roken heeft veel nadelige gevolgen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Als je bijvoorbeeld rookt in de buurt van je kinderen, dan ademen zij de rook die vrijkomt ook in. Dit heet meeroken en is erg ongezond. De gevolgen van meeroken zijn extra schadelijk voor kinderen, omdat hun lichaam nog volop in ontwikkeling is. Kinderen die regelmatig meeroken hebben bijvoorbeeld meer kans op longontsteking en astma. Daarnaast blijken kinderen die regelmatig meeroken vaker zelf te gaan roken en raken zij ook makkelijker verslaafd als ze eenmaal begonnen zijn. Door te stoppen met roken verlaag je deze kansen aanzienlijk!

Ook voor jou heeft stoppen met roken veel voordelen. Hier is een aantal voordelen voor je op een rijtje gezet. 

Een stoppoging voorbereiden

Je hebt een grotere kans van slagen om te stoppen met roken wanneer je de stoppoging goed voorbereidt. Gelukkig hoeft dit helemaal niet moeilijk te zijn! Met deze tips kun je alvast goed toewerken naar een stoppoging:

  1. Bedenk waarom je wilt stoppen met roken. Deze redenen vormen een houvast op een moeilijk moment.
  2. Je kunt alvast minder gaan roken, als je het een eng idee vindt om van de ene op de andere dag te stoppen.
  3. Berg alvast alle asbakken op één na op. Gooi ook alle aanstekers op één na weg. Wanneer je gestopt bent, doe dan ook de laatste asbak en aansteker weg.
  4. Rookt je partner of een vriend(in)? Stel voor om samen te stoppen!
  5. Denk vooraf na over moeilijke situaties die je tegen kunt komen. Wat zou je kunnen helpen op zo’n moment?

Meer tips kun je hier vinden.