. . . Stoppen met roken
page.php

Stoppen met roken

Stoppen met roken kan een grote stap zijn. Hoe pak je dat het beste aan?

  • Bedenk waarom je wil stoppen. Schrijf alle redenen op. Gebruik positieve woorden: wat wil je wel nu je gestopt bent? Bijvoorbeeld een nieuwe jas van het geld dat je bespaart? Of het goede voorbeeld geven aan je kinderen? Maak de lijst zo lang als je zelf wilt.
  • Kies een stopdatum. Neem een datum die tussen nu en 4 weken ligt. Je weet dan: vanaf dan rook ik niet meer.
  • Bereid je voor op moeilijke momenten. Moeilijke momenten zijn momenten waarop je heel graag zou willen roken. Denk na over wat een moeilijk moment voor jou kan zijn. De rookpauze van je collega’s, of een gezellig feestje? Stel jezelf voor hoe zo’n situatie is als je niet rookt. Wat kun je doen om het stoppen vol te houden?
  • Doe alles wat bij roken hoort de deur uit. Gooi alle asbakken en aanstekers weg. Die heb je toch niet meer nodig?
  • Vertel dat je gaat stoppen. Vertel vrienden en familie dat je gaat stoppen met roken. Misschien kunnen zij je helpen om het vol te houden. Of ze begrijpen het beter als je last hebt van ontwenningsverschijnselen.

Lees meer over een goede voorbereiding op ikstopnu.nl

Tips voor tijdens het stoppen

  • Ontwijk moeilijke momenten. Maak het jezelf niet extra moeilijk. Zoek de verleiding niet op. Sla bijvoorbeeld de verjaardag waarbij iedereen rookt even over. Over een paar weken is het al veel makkelijker.
  • Zoek afleiding. De drang om te roken duurt ongeveer 5 minuten. Heb je heel erg zin om te roken? Leid jezelf af. Loop even de trap op en af, maak een puzzel in de krant of kijk een filmpje op YouTube. Je zult zien dat de drang om te roken dan verdwijnt.
  • Stop samen. Rookt je partner ook? Of een vriend of vriendin? Stop dan samen. De kans is groter dat je het allebei volhoudt. 
  • Zoek steun. Je bent niet de enige die het (moeilijke) proces van stoppen heeft gedaan. Kijk bijvoorbeeld eens bij de facebookgroep voor stoppers

Beloon jezelf. Stoppen met roken is een hele prestatie. Beloon jezelf met iets leuks!

  • Bel de gratis Stoplijn. Als je advies wil over stopmethoden, steun zoekt bij een moeilijk moment of andere vragen over stoppen met roken hebt. De Stoplijn is er voor jou (0800-1995).
  • Maak een afspraak bij de huisarts. Die kan helpen bij het maken van een stopplan. Of helpen bij medicatie voor stoppen met roken.
  • Nicotinevervangers. Nicotinevervangers zoals nicotinepleisters, zuigtabletten of nicotinekauwgom kunnen je helpen bij het stoppen.
  • Maak gebruik van erkende begeleiding. Een stoppen met roken coach kan tips geven die jou helpen om gestopt te blijven.
  • Download een app. Er zijn verschillende stoppen met roken apps voor op je mobiele telefoon. Die geven je tijdens de dag een steuntje in de rug.
  • Online stoppers. Je kan deelnemen aan een besloten stoppen met roken groep op Facebook. Zo’n groep geeft je steun als je stopt met roken en helpt je om het vol te houden.

Stoppen met roken is het beste wat je voor een kind kunt doen. Op de website ikstopnu.nl vind je tips en hulp bij het stoppen met roken. Voor (aanstaande) ouders die roken en willen stoppen is er ook telefonische coaching. Je kunt je aanmelden voor een gratis kennismakingsgesprek bij Rookvrije Ouders.

De huisarts kan ook begeleiding geven aan zwangere vrouwen die willen stoppen met roken.

Is het nog niet gelukt om te stoppen? Geef niet op!

Veel mensen stoppen een paar keer met roken, voor ze blijvend gestopt zijn. Zie het als een leermoment. Waar ging het mis? Als je weet wat je valkuilen zijn, kun je daar rekening mee houden. Lees meer over hoe je gestopt kan blijven op ikstopnu.nl.

Meer weten over stoppen met roken?

  • Lees tips en adviezen
  • Ontdek hoe je zelf kunt stoppen met roken
  • Bekijk welke hulp er mogelijk is
Scroll naar top